loading...
آموزش هیانگ ای.تی.اف ایران
حسین سجده بازدید : 35 جمعه 21 شهریور 1393 نظرات (0)

 

تعریف تواضع:

هنگامی که تواضع به عنوان یک صفت اخلاقی گفته میشود مفهومش این است که انسان خود را پایین تر از انچه موقعیت اجتماعی اوست قرار دهد به عکس تکبر که مفهموش برتری جویی و قرار دادن خویشتن برتر از موقعیت فردی و اجتماعی اوست. و به طور کلی دیدگاه های متواضعانه ، وفاداری می افریند  و اساس موفقیت است.

 حقیقت تواضع فروتنی در برابر خدا و مردم و پذیرفتن حق است، تعبیر به فروتنی در فارسی دقیقا همین معنا را میرساند     و این مساله از خلال گفتار و رفتار انسان ها نمایان میشود.

تواضع، از رحمت رحمانی است و از شرف انسانی و سرمایه مغفرت خالق است و پیرایه ی قبول خلایق و واسطه عقد حسنات است و رابطه ی  نیل درجات و مصداق دعوی عبودیت است

عامل عزت نفس:

بدان که هر سعادت و اقبال و هر عزت و جلال که اهل یقین و بزرگان دین یافته اند ، از تواضع و بندگی دین یافته اند ،        از تواضع و بندگی و مسکنت و سرافکندگی یافته اند.تواضع عامل پیروزی و برتری است و گویند یکی از شجاعان روزگار       در هنگام کار زار چون در برابر دشمن امد رنگ روی او زرد شدو اعضای او به لرزه در امد،او را گفتند که این چه حال است؟  گفت : خصم خود را آزمایش ننموده ام ، شاید او از من شجاع تر باشد.

علاوه بر اینکه استیلا و غلبه و عاقبت نیک از برای کسی است که خود را خوار و ذلیل ببیند نه برای آنکه به قوت و شجاعت خود مغرور شود.

اعتدال،حقیقت تواضع و حقیقت تواضع رعایت اعتدال است. میان کبر و ضعف و کبر عبارت است از تصور فوقیت و ترفع نفس از درجه ای که مستحق آن باشید  و همچنین کمال تواضع، راضی بودن از کرده ی خدا است.

فواید تواضع:

تواضع عامل پذیرفته شدن عبادات و بلند مرتبگی است. روایت است که خدای سبحان به حضرت موسی وحی کرد که من نماز کسی را میپذیرم که برای عظمت من تواضع کند و برای مخلوقات من بزرگی نکند و خوف مرا در دل خود جای دهد و روزا    را به یاد من به پایان رساند و خود رابه جهت من از خواهش های نفس باز دارد.

تواضع عامل احترام و عزت نزد مردم استو از جمله فواید شکسته نفسی آن است که در نزد همه مردم بزرگ و محترم است    و همه دل ها او را دوست می دارند

 

 

 

تعریف راستی و صداقت:

پترسون و سلیگمن راستی و صداقت را این طور تعریف کرده اند:

الگوری منظمی از رفتار که با ارزش های مطلوبفرد سازگار است(انجام آنچه که خود  به دیگران توصیه میکند، تایید و تصدیق آشکار باور های اخلاقی ، حتی اگر آن باور ها در بین عامه مردم مجبوب نباشد، شجاعت پیش نیاز راستی است)رفتار مراقبت آمیز با دیگران که خود را در کمک به دیگران به وقت نیاز آن ها و همین طور حساسیت به نیاز های دیگران نشان میدهد  (این پژوهشگران راستی و صداقت را توانمندی میدانند که به فرد انگیزه میدهد تا اقدام اجتماعی مفیدی انجام دهد)

به طور خلاصه راستی و صداقت فراتر از حرف زدن  است و شامل پذیرفتن مسئولیت در قبال فکر و احساس خود و عمل      بر طبق آن است. فردی که این توانمندی را دارد خود در ارتباط با دیگران ، خود واقعی اش را نشان می دهد ، همین طور فردی است که به لحاظ اخلاقی عمل و گفتارش با هم می خواند.

فواید راستی و صداقت:

مولفه شناخت خود  راستی و صداقت سازگارانه است چون به ما این توانایی را می دهد که رفتار خودمان را اصلاح کنیم        و زندگی کارامد تری داشته باشیم. کارل راجرز انسان کارامد را فردی میداند که میتواند  هیجانات متغیر خودش را تنظیم کند، این اطلاعات را بپذیرد و متناسب با این اطلاعات رفتار کند. با راستی و صداقت اقدام کردن فواید اجتماعی هم دارد. پژوهش ها نشان میدهد که افراد اصیل محبوب اند، به لحاظ اجتماعی مورد حمایت اند و از رابطه نزدیک با دیگران فواید فراوانی میبرند. یافته پژوهشی دیگر این است که افرادی که در معرفی خودشان متعادل عمل میکنند و به توانایی ها و ضعف هایشان اذعان دارند در نظر دیگران افرادی اصیل دیده میشوند

تعجب برانگیز نیست که رفتار های مبتنی بر راستی و صداقت باعث میشود تا رهبران کارامدتر باشند.پژوهشگران یافته اند وقتی مدیران آموزشی در قبال تصمیماتشان مسئولیت پذیرند و بدون اعمال نفوذ پیدا و پنهان راهبری و مدیریت میکنند،    در دنیای تجارت هم روابط محیط کاری وقتی بیشتر موثر است که مدیران  بیشتر خودشان باشند.

نهاد هایی که راستی و صداقت را در جامعه تقویت میکنند:

نهاد هایی که تلاش میکنند تا راستی و صداقت را ترویج دهند زیاد هستند، اما فقط بعضی از آن ها به صورت پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

والدین اولین فرصت ها را برای ترغیب کردن فرزندانشان به راستی و صداقت دارند. بچه ها زود یاد میگیرند که راست بگویند، تقریبا همه والدین به بچه هایشان یاد می دهند که انجام یک رفتار اشتباه دردسر کمتری دارد تا اینکه در مورد آن رفتار دروغ بگویند(مثلا وقتی بچه انکار میکند که کار غلطی را انجام داده یا فرد دیگری به خاطر اشتباهی که خودش انجام داده سرزنش میکند)البته والدین ممکن است به طور غیر عمدی به بچه هایشان یاد بدهند که رفتار نادرست و حیله گرانه بعضی وقت ها زندگی را در کوتاه مدت آسان تر میکند. مثلا کودک میبیند که والدینش دوست دارند مراسم خوردن شام با فامیل را ملغی کنند ولی وقتی اعضای فامیل برای شام می رسند، پدر و مادر شادی و خوشحالی از خودشان نشان میدهند یا مثلا یک پدر خودش نیت به کودش میگوید که حتی اگر از هدیه ای خوشش نمیاید طوری رفتار کند که انگار خوشش آمده است.

بعد ها به موازات بزرگ تر شدن کودک ، مدرسه هم نقش قابل توجهی در رشد اخلاقی او دارد. درس های رسمی آموزش اخلاق محدود به دوران نوجوانی نمیشود دورس اخلاق حرفه ای در دانشکده های علوم پزشکی، اقتصاد ،روانشناسی بالینی     و غیره ارائه میشود.اغلب این برنامه های آموزشی بر انچه که نباید انجام بدهیم تمرکز دارند.

تمرین هایی برای تقویت صداقت و راستی:

تمرین های پیش رو برای تقویت راستی و صداقت از لیستی گلچین شده که جاناتان هایدت پزوهشگر روانشناس دانشگاه ویرجینیا تهیه کرده است:

1: از گفتن دروغ های کوچک و بی خطر به دوستانتان امتناع کنیدو اگر دروغی گفتید بگویید که این کار را کرده اید           و معذرت خواهی کنید.

2:برخوردتان نظارت کنید و هر وقت دروغی گفتید آن را در یک فهرست ثبت کنید ، سعی کنید که این فهرست هرروز کوچک تر شود.

3: در پایان روز اتفاقاتی را به یاد بیاورید که در آنها سعی کردید تادیگران را به دروغ تحت تاثیر قرار دهید یا خودتان را به انها نشان بدهید که نیستند .سعی کنید که دیگران این کار را انجام ندهند.

پشت کار و استقامت:

کشف نقاط قوت و ضعف انسان در زندگی و یا برای شروع یک زندگی جدید ، اساس ترین گام به حساب می آید. داشتن استقامت و پشتکار از نقاط قوت در زندگی انسان محسوب میشود. داشتن انرژی برای استقامت و پشتکار به خصوص در یک دوره از فعالیت های خاص و هدف دار با وجود مشکلات، موانع و یا دلسری ها ، بسیار مهم، تاثیر گذار و در نهایت موفقیت برانگیز است.

استقامت یک مهارت اموختنی است ، مهارتی که میتواند به ما کمک کند در هنگام فشار های روحی و جسمی  تداوم بیشتری در مسیر اهدافمان تحمل کنیم انرژی و قدرت استقامت به ما کمک میکند اهداف و زندگی خود را در موقعیتها و زمان های مختلف مدیریت کنیم. غالبا این قدرت به یکی از لذت بخش ترین احساسات یا جربیات زندگی فرد تبدیل میشود چرا که نتایج نهایی این امر به طور کلی برجسته و با ارزش است.

استقامت نه تنها در زندگی بلکه در ورزش هم نیز حائز اهمیت است. هر چند برخی رشته های ورزشی در رده ی ورزش های استقامتی قرار نمیگیرند، اما استقامت یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت در ورزش است.البته برخی آن را اشتباهی         با آمادگی جسمانی یکی دانسته و با ان مقایسه میکنند، هرچند این دو شباهت هایی با هم دارند اما نمیتوان گفت این دو مقوله با هم یکی است میتوان گفت که این دو مقوله لازم و ملزم یکدیگر هستند.

دکتر سلیگمن تعریف کاملی از این دوخصیصه انسانی یعنی استقامت و پشتکار را به ماارائه میدهد و میگوید: استقامت یعنی شما هر آنچه را که شروع رده اید ، تمام میکنید فردی کوشا که پروژ های سخت و زمان بر را انتخاب و انها را پایان میرساند هنگام سختی گشاده رو است و کمتر گله و شکایت میکند.او انچه را میگوید و باور دارد انجام میدهد، حتی بیشتر از انچه      در توانش است و هرگز کوتاهی نمیکند.

راه های که میتوان با آن استقامت بدن را بالا برد:

1: باز کردن ذهن : داشتن ذهن باز اساسا به این معنی است که هنگام نیاز سریع به قضاوت یا نتیجه گیری صحیح اماده باشید.

2:برای برنامه های خود هدف گذاری و تمرکز کنید استقامت باید در یک راه درست و با ارزش استفاده شود.

3: برای کسب مهارت و بالابرد قدرت و استقامت خود یک برنامه ورزشی منطقی و قابل انجام تنظیم کنید.

4: انگیزه؛ داشتن انگیزه در انجام هر کاری بسیار مهم است این انگیزه باید با هر قدمی که شما برمیدارید قوی و قوی تر شود. دنبال و منتظر ان نباشید بلکه با ادامه و تداوم در کار خود این انگیزه نیز به وجود می اید و هرچه قوی تر شما را به ادامه تشویق خواهد کرد.

5:سعی کنید ، باور محدودیت های ذهنی و بدنی خود را بشکنید و پا فراتر از این محدودیت ها بگذارید

6: پروژهای بلند مدت با کاری مداوم انتخاب کنید. زمان کاری برای خودتان تعیین کنید

7: مثبت و مسئولیت پذیر باشید روی هدفتان تمرکز کنید و راه های رسیدن به آن ، اینکه در این راه چند بار شکست بخورید، مهم نیست.

8: صبور باشید ،کم کم و به تدریج کار را ادامه و پیشرفت دهید شما باید تلاش کنید و پشتکار داشته باشید

9: معنویت بسیار در انجام کارها به شما کمک میکند ، دعا به درگاه خداوند در زندگی کاری و شخصی خود را فراموش نکنید.

احترام و عزت نفس:

زیر بنای تمام روابط قوی ، احترام است ، بدون آن موفقیت وجود نخواهد داشت. اغاز احترام به دیگران ، احترام به خودتان است.اعتماد در محیطهای دارای پرورش، خوب رشد میکند.

شهامت ان را داشته باشید که به افرادی که رهبریشان می کنید اعتماد داشته باشید ویا اعتماد آنها را نسبت به خود جلب کنید به آنچه تبلیغ میکنید عمل نمایید ، هماهنگی حرف و عمل کلید اعتماد است.

اعتماد ربطی به اینکه چه کسی بهترین تیم یا ورزشکار هستند ندارد ، اعتماد از آن کسی است که تمام تلاش خود را میکند   و شهامت خطر کردن و تحمل کردن احساس ترس را دارد.

هر من دردرون ادمی توانایی و ظرفیت محدود و مشخصی دارد لذا هر کوششی برای استقرار افراط گرایانه آن تلاشی برای محدود کردن ابدیت درون است.

 

روح تسخیر ناپذیر:

از برجسته ترین خصوصیات تکواندو آن است که بدن و جسم را پایگاهفکر و اندیشه میداند و کالبد آدمی را آموزش میدهد    تا با آن روح را بسازد. اصول اصلی و احرای تکنیکها نیاز به سرعت، تعادل ، تمرکز ، قدرت و تنظیم زمان، تنفس و کنترل آن دارد و بدون ان فاقد ارزش است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به نام خدا این وبلاگ در راستای آموزش هیانگ ای.تی.اف و متعلق به استاد حسین سجده میباشد. تلاش ما ارتقاع هرروزه خانوداه بزرگ هیانگ میباشد. هرگونه سوال و پیشنهاد وانتقاد را میتوانید در قسمت تماس با ما،در میان بگذارید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 29
  • بازدید سال : 180
  • بازدید کلی : 3,424